Brak wyników

Temat Numeru

22 marca 2021

NR 5 (Marzec 2021)

Ćwiczenia relaksacyjne dla seniora – sposób na zachowanie dobrego samopoczucia

15

Aktywność fizyczna w życiu każdego człowieka odgrywa wiodącą rolę. Szczególnie u seniorów odpowiednio dobrane ćwiczenia właściwie wpływają na harmonijną pracę całego organizmu. Ruch w dużej mierze rozluźnia mięśnie, zwiększa zakres ruchomości stawów, poprawia ogólną wydolność organizmu, usprawnia przepływ krwi pomiędzy poszczególnymi częściami naszego ciała. Istnieje wiele rodzajów ćwiczeń dla seniora, zalicza się do nich między innymi ćwiczenia ogólnousprawniające, koordynacyjne, w wodzie, oddechowe oraz relaksacyjne.

Intensywny tryb życia w dużej mierze przyczynia się do zwiększonej ilości stresu w naszym codziennym życiu. Może to powodować nerwowość oraz niepokój, zwłaszcza u seniorów. Osoby w starszym wieku są bardziej narażone na zwiększone napięcia, zwłaszcza nerwowe. Na co dzień gorzej radzą sobie ze stresującymi sytuacjami, co w perspektywie prowadzi do wielu niepokojących chorób. A jak wiadomo, niepotrzebne podenerwowanie jest zawsze złym doradcą w wielu wiodących sprawach. Dlatego w takich okolicznościach należy znaleźć „złoty środek” na bezproblemowe pozbycie się nadmiernego napięcia i stresu związanego na ogół z codziennym życiem i sytuacjami w nim występującymi. Wprowadzenie do codziennego planu dnia odpowiedniej dawki ćwiczeń relaksacyjnych oraz oddechowych pozwoli zachować spokój ducha i poprawi nasze samopoczucie. Systematycznie oraz prawidłowo wykonywane określone ćwiczenia pozytywnie wpłyną na wiele stref naszego codziennego życia.

Różnego rodzaju ćwiczenia relaksacyjno-rozluźniające są zalecane zwłaszcza seniorom, u których występuje podwyższony poziom stresu oraz problemy z koncentracją. Ćwiczenia te wpływają kojąco nie tylko na ciało, ale również na psychikę. Jest to również doskonała metoda na wyciszenie naszego organizmu. Ponadto takie ćwiczenia wspomagają prawidłową pracę układu krwionośnego, przez co zapobiegają na przykład arytmii serca (często występującej zwłaszcza u seniorów). Pozwalają także w dużej mierze poprawić jakość snu oraz zmniejszyć częstotliwość bólów głowy różnego pochodzenia. Można je bez większych problemów wykonywać w zaciszu własnego mieszkania, jak i w przydomowym ogrodzie. Ten rodzaj aktywności fizycznej należy na stałe wpisać w plan dnia osoby starszej. Warto je wykonywać codziennie, aby uzyskać pozytywne skutki na długie lata. Należy pamiętać, aby te ćwiczenia wykonywać wolno, ale dokładnie i przy zachowaniu pełnej koncentracji. Już kilka minut dziennie pozwoli w niedługim czasie zaobserwować pierwsze pozytywne efekty zdrowotne.

W szeroko pojętych ćwiczeniach relaksacyjno-rozluźniających należy pamiętać o stopniowym, bezpiecznym rozciąganiu określonych partii ciała. Przykładowe ćwiczenia są następujące: stanie z nogami wyprostowanymi w stawach kolanowych i wykonanie skłonu w stronę podłoża z rękami prostymi w łokciach lub leżenie na plecach i podniesienie wyprostowanych rąk nad głowę. Innym również skutecznym ćwiczeniem rozciągającym może być w leżeniu na plecach, przyciągnięcie nogi zgiętej w stawie kolanowym do klatki piersiowej.

Bardzo efektywne, a przede wszystkim skuteczne, są także różnorodne ćwiczenia rozluźniające. Można je swobodnie wykonać, siedząc na krześle, najlepiej przed lustrem. Należy wówczas wykonywać obszerne ruchy szyją raz w jedną, raz w drugą stronę. Innym właściwym ćwiczeniem może być wykonywanie w pozycji siedzącej lub stojącej ruchów okrężnych rąk zarówno do przodu, jak i do tyłu. Kolejnym skutecznym i bezpiecznym ćwiczeniem jest naprzemienne zginanie i prostowanie kolan w pozycji siedzącej na krześle. Skutecznym i przyjemnym ćwiczeniem relaksacyjnym jest położenie się na plecach z rękami ułożonymi wzdłuż ciała i nogami zgiętymi w stawach kolanowych – w prawidłowym wykonaniu tego ćwiczenia ważne jest zamknięcie oczu i myślenie o czymś przyjemnym.

Po wykonaniu ćwiczeń relaksacyjno-rozluźniających trzeba pamiętać o zastosowaniu kilku prostych ćwiczeń oddechowych. Oddychanie to jedna z czynności wykonywanych bezwiednie, mająca bezpośredni wpływ na wszystkie funkcje zachodzące w naszym organizmie. Nieprawidłowe lub zaburzone oddychanie jest przyczyną wielu dysfunkcji zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Omawiane poniżej ćwiczenia związane bezpośrednio z oddychaniem przyczyniają się w dużej mierze do zachowania właściwej równowagi psychofizycznej, zwłaszcza u seniorów. Takie ćwiczenia pozytywnie wpływają przede wszystkim na właściwe dotlenienie wszystkich tkanek naszego organizmu. One również powinny być wykonywane systematycznie i dokładnie.

Przykładowymi ćwiczeniami oddechowymi są: siedzenie w pozycji wyprostowanej, wykonanie wdechu nosem przy jednoczesnym podniesieniu wyprostowanych rąk do góry nad głowę i wydech powietrza ustami z jednoczesnym opuszczeniem rąk do dołu; stanie w lekkim rozkroku, wykonanie wdechu powietrza nosem przy jednoczesnym pochyleniu tułowia do podłoża z rękami wyprostowanymi w stawach łokciowych i następnie wydechu powietrza ustami z jednoczesnym powrotem do pozycji wyjściowej. Następnym ćwiczeniem poprawiającym funkcjonowanie układu oddechowego jest leżenie na plecach z położoną na brzuchu książką, wykonanie wdechu powietrza nosem przy jednoczesnym podniesieniu książki poprzez napięcie mięśni brzucha i utrzymanie jej minimum 2 sekundy, a następnie wypuszczenie powietrza ustami.

Systematycznie i uważnie wykonywane ćwiczenia relaksacyjno-rozluźniające i oddechowe w dużej mierze poprawią jakość życia seniorów oraz zapewnią im dobre samopoczucie na długie lata. Opisywana powyżej aktywność fizyczna w perspektywie czasu znacząco wpływa również na zapobieganie różnorodnym chorobom, np. układu oddechowego, mięśniowego. Wysiłek fizyczny wskazany jest w każdym wieku i jest on doskonałym naturalnym lekiem na wszystkie bolączki trapiące seniora. 

Przypisy