Brak wyników

Zdrowie

24 marca 2022

NR 8 (Marzec 2022)

Jak utrzymać prawidłowy cholesterol?

0 147

O tym, że trzeba dbać o odpowiedni poziom cholesterolu we krwi, wie każdy senior bez względu na to, czy w miarę możliwości zdrowo się odżywia, zażywa ruchu na co dzień, czy siedzi w fotelu, zajadając słone przekąski. Niestety, tendencję do podwyższonego cholesterolu można odziedziczyć po przodkach. Nie mamy zatem na to wpływu, ale możemy mądrze tym kierować. Byłoby idealnie, gdyby każdy dorosły człowiek badał sobie chociaż kilka razy w życiu poziom cholesterolu we krwi. Warto podkreślić, że badania profilaktycznie są kluczowe w utrzymaniu jego prawidłowego poziomu. Wiadomo również, że wyróżniamy dobry i zły cholesterol, ale na czym to dokładnie polega? Odpowiedź znajduje się w tym artykule.

Co zrobić, aby cholesterol był długie lata na odpowiednim, optymalnym poziomie

Większość z nas ciągle czegoś sobie w życiu odmawia, aby nie wspomagać się wciąż lekami i nie mieć poważniejszych problemów zdrowotnych. Przy pilnowaniu odpowiedniego poziomu cholesterolu nie jest inaczej, też należy się ograniczać. Trzeba uważać w pierwszej kolejności na tłuste i ciężkostrawne potrawy, szczególnie mięsne, słodkości czy alkohol.
Wiadomo nie od dziś, że cholesterol uwielbia ludzi niedbających o dietę.
Pracujemy na swój poziom cholesterolu przez całe życie. Niestety, jak zawsze problem zaniedbany latami potrafi mścić się i wychodzić dopiero w podeszłym wieku. Latami zaniedbywany wysoki cholesterol jest bardzo trudno obniżyć szybko i bez uszczerbku na zdrowiu w krótkim przedziale czasowym, w dodatku bez leków. Zbyt wysoki cholesterol „hodowany” przez lata jest często wynikiem niewłaściwego sposobu odżywiania, braku ruchu, wszelakich używek, nadwagi i gromadzonego nierozładowywanego systematycznie stresu. To z kolei wpływa na rozwój wielu chorób cywilizacyjnych, czyli np. chorób układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy, miażdżycy, nadwagi, nadciśnienia, różnego rodzaju raka czy np. udaru bądź zawału. 

Poziom cholesterolu u osoby starszej

W naturalnych warunkach cholesterol produkowany jest przez wątrobę i jest niezbędny organizmowi do prawidłowej pracy, a jego nadmiar szkodzi. Należy zatem unikać dostarczania cholesterolu do organizmu ze źródeł zewnętrznych. Cholesterol HDL jest tak zwaną dobrą odmianą – dobrym cholesterolem, który odpowiedzialny jest za transport nadmiaru złego cholesterolu do wątroby. Z kolei zły cholesterol – LDL jest podstępny, bo osadza się na ścianach naczyń krwionośnych i w konsekwencji doprowadza do zwężenia ich światła. Cholesterol jest potrzebny również do syntezy witamin, stanowi budulec błon komórkowych i bierze udział w wytwarzaniu hormonów. Za nadmierne gromadzenie się cholesterolu LDL w organizmie odpowiada wiele czynników, z których najważniejszym jest niewłaściwa dieta. 
Przed przystąpieniem do radykalnych działań w trosce o zdrowie warto wiedzieć, jaki powinien być prawidłowy poziom cholesterolu. Eksperci uznają, że jest to 150 mg na 100 ml krwi. U osób starszych ta wartość może być nieznacznie podniesiona, ale nie powinna przekraczać 200 mg na 100 ml krwi. Trzeba zwracać uwagę na ilość i jakość spożywanych posiłków. Zapotrzebowanie energetyczne osób w starszym wieku jest zwykle mniejsze i wynosi odpowiednio 2200 kalorii dla mężczyzn i 1800 kalorii dla kobiet.

Naturalny sposób na cholesterol!

Suplement diety Monolipid K forte to standaryzowany ekstrakt z czarnych drożdży ryżu i polifenolu z owoców bergamoty. Skuteczność i bezpieczeństwo preparatu potwierdzone zostały badaniami klinicznymi. Rekomendację dał Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności. Produkt jest w 100% bezpieczny, bez cukrów, soli, glutenu, kazeiny, laktozy, bez substancji konserwujących i barwników. Jest bezpieczny dla diabetyków, ale także dla wegan i wegetarian. 

Walka z nadwagą w podeszłym wieku

Nadwaga i otyłość to jeden z głównych czynników podnoszących poziom cholesterolu. Otyli zazwyczaj mają podwyższony poziom cholesterolu LDL, a obniżony poziom frakcji HDL, oraz wysoki poziom trójglicerydów i nadkrzepliwość krwi, co sprzyja powstawaniu miażdżycy. W walce z otyłością i nadwagą najlepiej pomoże nam dietetyk. Odpowiednia dieta i ruch pomogą z czasem unormować masę ciała. Nigdy nie wolno stosować na własną rękę różnych cudownych diet. Oczywiście w wieku podeszłym nie należy szarżować ze zbyt restrykcyjną dietą i zbyt gwałtownym spadkiem masy ciała, ale należy zachować rozsądek i działać w uzgodnieniu z lekarzem prowadzącym. 

Ulubiona aktywność fizyczna seniora, odrobina ruchu na co dzień

W profilaktyce cholesterolowej duże znaczenie ma ruch, aktywność fizyczna, najlepiej na świeżym powietrzu. Wykonywanie regularnych ćwiczeń przeznaczonych specjalnie dla seniorów, zaleconych przez lekarza kardiologa i ortopedę, to jeden ze sposobów na prawidłowy poziom cholesterolu. Zawsze wybierać należy takie aktywności, które sprawiają seniorowi przyjemności i nie przeforsują go zbytnio (spacery, nordic walking, jazda na rowerze, gimnastyka, areobik w wodzie, pływanie czy jazda na nartach biegowych). Aktywność fizyczną można wprowadzić do codziennego życia, na ile pozwalają siły i zdrowie. Można np. mniej korzystać z windy, a więcej ze schodów, mniej z samochodu, a więcej ze spacerów. Rodzaj aktywności należy zawsze dopasować do kondycji i stanu zdrowia. Dobrze jest ćwiczyć pod opieką wyspecjalizowanego trenera lub w grupie zaprzyjaźnionych seniorów.

Odpowiednia dieta seniora

Właściwa, dobrze zbilansowana dieta utrzymywana pod czujnym okiem lekarza internisty lub dietetyka w dużym stopniu eliminuje zagrożenie wysokim cholesterolem w wieku dojrzałym. W jadłospisie należy pamiętać o owocach, tych niesłodkich, ale przede wszystkim o warzywach, które są doskonałym źródłem błonnika i witamin. Następnym niezbędnym elementem diety są wszelkiego rodzaju oleje roślinne, oliwa z oliwek, najlepiej spożywane na surowo, na zimno, jako dodatek do sałatek i surówek lub jako znakomity zamiennik zwykłego masła na kanapki. Szczególnie polecam olej z nasion wiesiołka, olej lniany lub rzepakowy. Mięso należy spożywać, ale zawsze ze sprawdzonego źródła, najlepiej z bazarku od zaprzyjaźnionego dostawcy. Nie można zapomnieć o rybach, które są bogatym źródłem kwasów omega-3. Szczególnie polecane są ryby morskie (makrela, śledź, tuńczyk, łosoś). Odpowiedni poziom kwasów omega-3 pomaga utrzymać cholesterol w normie. Dobrym wyborem jest sięganie po produkty pełnoziarniste i ograniczanie lub nawet całkowita eliminacja tłuszczy pochodzenia zwierzęcego. Dobrze jest przyjrzeć się ilości zjadanego mięsa, nabiału, tłustych serów, śmietany czy mleka w ciągu dnia czy tygodnia. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać o szkodliwości soli i cukru – sól warto zamienić na różnego rodzaju zioła, a cukier najlepiej zamienić na odrobinę miodu. Dla tych, którzy nie stronią od czosnku, jest dobra wiadomość – dzięki zawartości allicyny ten naturalny antybiotyk obniża poziom złe-
go cholesterolu we krwi. 

Życie bez używek

By cieszyć się do późnej starości optymalnym poziomem cholesterolu, należy ograniczyć lub zrezygnować z nikotyny, kofeiny i alkoholu. Warto zacząć od tego, z czym najprościej jest się rozstać, byle skutecznie i już na zawsze. Nigdy nie odstawiamy wszystkich używek naraz, lepiej robić to dłużej, ale skutecznie. Jedna poranna filiżanka kawy to jeszcze nie jest zbrodnia, za szkodliwe uważa się więcej niż 5-6 filiżanek dziennie. A obiegowa opinia nadużywana przez smakoszy, że lampka wina ma korzystny wpływ na układ krążenia, nie powinna jednak być pretekstem do picia, a zwłaszcza do nadużywania alkoholu. Palenie natomiast powoduje obniżenie poziomu frakcji HDL i przyspiesza proces tworzenia się blaszki miażdżycowej. 

Nauka rozładowywania nagromadzonego stresu

Udowodniono, że przewlekły, powtarzający się stres nie dość, że podwyższa cholesterol, to jeszcze prowadzi do nadciśnienia. Ostatnie czasy nas nie rozpieszczają, stresu jest co niemiara, dlatego warto nauczyć się rozładowywać go i równoważyć, myśleć pozytywnie i mieć w kimś wsparcie. Znakomitym sposobem na odstresowanie jest joga, medytacja lub po prostu spacer i rozmowa z kimś bliskim. Skutki stresu może niwelować życzliwe otoczenie i świadomość, że jest się komuś potrzebnym, że ktoś nas ceni, kocha i myśli o nas. Należy też pamiętać o pozytywnym myśleniu – wiem, że wszystko będzie dobrze, musi być dobrze!
Ważne jest, aby każdy senior badał poziom cholesterolu we krwi przynajmniej raz w roku i dbał o siebie jak potrafi najlepiej. Nie można obawiać się wizyt u lekarza stacjonarnego w obecnych czasach, konsultacje online często nie pozwalają seniorowi na taki komfort prowadzenia rozmowy, jak wizyta u leka-
rza w gabinecie, twarzą w twarz. Należy jedynie pamiętać zawsze o maseczce szczelnie zasłaniającej nos i usta. Na początek najlepiej zacząć od lekarza pierwszego kontaktu, ten ewentualnie skieruje do odpowiednich specjalistów. Mądre, zdrowe nawyki żywieniowe, uwolnienie się od nałogu, np. nikotynowego, zwiększenie choć trochę aktywności fizycznej i zrzucenie zbędnych kilogramów to sposób na niższy poziom cholesterolu i poprawę komfortu życia.

Przypisy