Brak wyników

Styl Życia

22 czerwca 2021

NR 6 (Czerwiec 2021)

Odpowiednie nawodnienie seniora kluczem do pięknej jesieni życia

19

Woda jest niezbędna m.in. w procesie trawienia pożywienia i wchłaniania składników odżywczych, wydalania produktów metabolizmu i toksyn oraz regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej organizmu. Codzienne przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów nawadniających, ale przede wszystkim wody, wpływa zbawiennie na naszą kondycję fizyczną i psychiczną, wygląd i siły witalne, bez względu na wiek. Jednak szczególnie istotne staje się to w przypadku osób powyżej 65. roku życia. Teraz, kiedy pogoda sprzyja, temperatura na zewnątrz rośnie, seniorzy powinni bezzwłocznie zadbać o gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu, czyli o właściwe nawodnienie.

Zawartość wody w ustroju człowieka jest zróżnicowana i zmienia się wraz z wiekiem. Woda wchodzi w skład wszystkich komórek organizmu. U osób dorosłych stanowi około 60% masy ciała. U osób w wieku podeszłym jest to o około 10–15% mniej niż u dorosłego zdrowego człowieka. Z racji czynników fizjologicznych, ale i środowiskowych, odpowiednie spożycie wody w miarę starzenia się organizmu jest szczególnie istotne dla dobrego samopoczucia seniora. W procesie fizjologicznego starzenia się organizmu dochodzi do szeregu zmian metabolicznych i czynnościowych, które odpowiadają za kształtowanie zapotrzebowania na wodę, energię i składniki odżywcze. Ich działanie potęgowane jest również zmianami w sferze społecznej i socjalnej. Osoby starsze odczuwają zmniejszone pragnienie i piją zdecydowanie mniej, niż wynosi fizjologiczne zapotrzebowanie organizmu. Organizm człowieka nie może jednak magazynować większej ilości wody, dlatego też musi być ona stale dostarczana w celu prawidłowego funkcjonowania. Odpowiednia podaż płynów w różnej postaci stanowi jeden z najważniejszych składników prawidłowego żywienia, niezależnie od wieku.

Według rekomendacji Instytutu Żywności i Żywienia z 2020 r. dzienne spożycie wody u dorosłych kobiet powinno wynosić 2000 ml/d, a u mężczyzn – 2500 ml/d. Dlatego też należałoby wdrażać różnego rodzaju programy profilaktyczne, których w Polsce niestety brakuje, aby uświadamiać i zachęcać naszych kochanych seniorów do spożywania wody regularnie w ciągu dnia, najlepiej w małych ilościach, lecz maksymalnie często, a także stale monitorować stan nawodnienia swojego organizmu.
 
Całkowita ilość wody w organizmie zmniejsza się wraz z upływem lat o około 15%. 

Gdy nie chce się pić

  1. Najprościej pić wodę lub napoje na jej bazie w towarzystwie, w trakcie rozmowy – gdy poczujemy suchość w ustach, organizm przypomina nam, że potrzebuje się nawodnić.
  2. Lepiej pić z ulubionego małego, zgrabnego i lekkiego kubka lub filiżanki niż z dużej, ciężkiej, nieporęcznej butelki. Nalewać wody do połowy naczynia – zdecydowanie poręczniej jest dźwigać kubek i pić małymi łyczkami bez wylewania czy zachłyśnięcia.
  3. Zamiast porannej kawy czy herbaty dobrze jest sięgnąć po szklankę letniej wody z cytryną, która pobudzi do pracy układ trawienny.
  4. Nie zmuszać się do picia na siłę. Powtarzać sobie, że to dla naszego dobra i zdrowia, jeśli nie w tej chwili, to może za godzinę, ale pić po prostu trzeba i już, nie ma wymówek. Tak jak myjemy się, jemy, ubieramy, tak też i pijemy. To musi stać się nawykiem.
  5. Jeżeli zwykła woda nie smakuje, można czasami spróbować podać ją z cytryną, pomarańczą, grejpfrutem, miodem czy listkiem mięty – to bardzo wzbogaca jej smak.
  6. Czasami zwykłą wodę można zamienić na tę lekko gazowaną lub gazowaną, lecz należy zwrócić uwagę na to, czy nie mamy problemów żołądkowych, zgagi czy refluksu. Można również popróbować różnych marek wody, ponieważ każda z nich poprzez różne ilości składników mineralnych smakuje nieco odmiennie.
  7. Dobrze, aby szklanka wody zawsze stała pod ręką, zawsze w zasięgu wzroku, wówczas jest pewność, że senior chętniej po nią sięgnie.
  8. Nawadniać można się nie tylko wodą. Każdy płyn jest wskazany, np. zupy warzywne, zupy mleczne, świeżo wyciskane soki, jedzenie warzyw i owoców, ewentualnie picie lekkich, ziołowych herbat. To wszystko zalicza się na poczet dziennej dawki wody. Nie nawodni natomiast organizmu mocna herbata, kawa i oczywiście alkohol, tak więc z tego warto zrezygnować, jeżeli chcemy być odpowiednio nawodnieni.

Łatwy i szybki sposób dla wsparcia nawodnienia organizmu

Jeżeli senior czuje taką potrzebę, może sięgnąć po Plusssz Elektrolity SENIOR 100% Complex. To preparat stworzony z myślą o seniorach. Zawiera pełny zestaw elektrolitów (sód, potas, magnez, wapń, chlor), ekstrakt z ruszczyka kolczastego, który przyczynia się do prawidłowego krążenia w kończynach dolnych, a także witaminy B6 i B12, które pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Dodatkowo preparat jest BEZ dodatku CUKRU, a zawarty w nim potas pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Zadbaj o uzupełnienie płynów. Produkt po przygotowaniu zgodnie ze sposobem użycia nawadnia organizm i jest polecany przez cały rok!

Suplement diety Plusssz Elektrolity SENIOR 100% Complex ma postać tabletek musujących o smaku malina-cytryna, które należy rozpuścić w wodzie, tworząc w ten sposób pyszny napój nawadniający.

Produkt ten ma również wygodne opakowanie, które z łatwością można zabrać ze sobą do sanatorium czy na wycieczkę.

Należy zawsze pamiętać, że suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut, (zamiennik) zróżnicowanej diety. Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.

Jak monitorować poziom nawodnienia

Nie jest wcale trudno dokonać oceny stanu nawodnienia organizmu. Należy zwracać baczną uwagę na kolor moczu – im ciemniejszy mocz, tym więcej trzeba pić. Pomocny jest również pomiar objętości wydalanego moczu. U nieodwodnionej osoby powinno to być 1–2 litry na dobę. Przyjmowanie codziennie przynajmniej do 2 litrów płynów zaspokaja potrzeby organizmu w tej kwestii.

Seniorzy to grupa społeczna, u której najbardziej należy monitorować stan nawodnienia. Głównie osoby  powyżej 85. r. ż., z otyłością, nadmierną potliwością. Ponadto seniorzy, którzy ograniczają picie płynów w obawie przed nietrzymaniem moczu czy trudnościami w przełykaniu.

Właściwy poziom nawodnienia umożliwia również prawidłowy przebieg procesów życiowych, poprawia wygląd skóry i uwalnia z ciała toksyny. Pamiętajmy, że najprostsze rozwiązania najkorzystniej wpływają na nasze zdrowie. 

Przypisy