Brak wyników

Styl Życia

1 marca 2022

Rowery elektryczne dla seniorów – odpowiedź na wyzwania związane z demografią

0 1022

Rowery elektryczne dla seniorów – odpowiedź na wyzwania związane z demografią.

Wyniki przeprowadzonego w 2021 roku spisu powszechnego nie pozostawiają wątpliwości: szybko przybywa osób wieku powyżej 60 roku życia. Jak utrzymać seniorów w jak najlepszym zdrowiu jak najdłużej i stworzyć możliwości transportowe odpowiadające ich potrzebom i możliwościom? W odpowiedzeniu na te wyzwania mogą pomóc elektryczne jednoślady i dobrze zaprojektowane systemy sharingowe.

Dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące struktury demograficznej polskiego społeczeństwa dowodzą jasno, że starzejemy się w szybkim tempie. Porównanie wyników zeszłorocznego spisu powszechnego z tym przeprowadzonym w 2011 roku pokazuje, że w ciągu dekady przybyło ponad 1,8 mln seniorów. Obecnie co piąty mieszkaniec Polski ma ponad 60 lat. (https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-wstepne/informacja-o-wstepnych-wynikach-narodowego-spisu-powszechnego-ludnosci-i-mieszkan-2021,1,1.html)

Inna analiza GUS wskazuje, że trend ten będzie postępował: do roku 2035 niemal jedna czwarta społeczeństwa będzie mieć ponad 65 lat, w roku 2050 – niemal jedna trzecia.

https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-wstepne/informacja-o-wstepnych-wynikach-narodowego-spisu-powszechnego-ludnosci-i-mieszkan-2021,1,1.html

Takie zmiany demograficzne generują szczególne wyzwania. Jednym z nich jest obciążenie dla systemu ochrony zdrowia, bo seniorzy częściej niż osoby młodsze korzystają z usług medycznych. Wraz z wiekiem spada wydajność systemu immunologicznego organizmu, więc infekcje u osób starszych bywają częstsze i groźniejsze. W Polsce dość powszechnym problemem zwłaszcza wśród mężczyzn są choroby serca i układu krążenia.

https://pulsmedycyny.pl/polacy-zyja-o-kilka-lat-krocej-niz-europejczycy-najczesciej-zabijaja-nas-choroby-ukladu-krazenia-1121663

Kolejnym jest dostosowanie transportu do potrzeb seniorów. Nie chodzi jedynie większą liczbę niskopodłogowych autobusów czy tramwajów, lecz myślenie systemowe, które seniorom pozwoli skorzystać z różnych form transportu, w tym z systemów sharingowych, które są przyszłością smart city.

W obydwu przypadkach odpowiedzią są rowery elektryczne. Jak zauważają autorzy opracowania John Adams Institute , rowery elektryczne są jedną z przyczyn, dla których największą grupą dorosłych Holendrów korzystających z rowerów są osoby powyżej 65 roku życia.

https://www.john-adams.nl/the-age-friendly-city/?fbclid=IwAR0vO6UQw1YpviWtWQjaFQxmmlYDXecc6ltYSbSgCT24K4Nit_K1pxdpBLs

Wielokrotnie dowodzone pożytki z jazdy na rowerze to między innymi poprawa kondycji, wzmocnienie mięśni czy lepsza równowaga. Badania pokazują również, że jazda na rowerze przeciwdziałać osłabianiu się z wiekiem odporności organizmu – jedno z badań wykazało, że długodystansowi kolarze w wieku 80 lat mieli systemy odpornościowe dwudziestolatków! (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/acel.12750) .

Nie należy też zapominać o innych korzyściach, takich jak poprawa nastroju czy lepsze radzenie sobie z chorobami wieku starszego.

https://easyebiking.com/the-health-benefits-of-riding-an-electric-bike-for-senior-riders/

Dodatkowo, WHO zaleca korzystanie z e-bike’ów dlatego, że mogą one być zdrowsze od zwykłych rowerów: z jednej strony korzystanie z nich ma wszystkie zalety wysiłku cardio roweru tradycyjnego, z drugiej zaś wspomaganie elektryczne odciąża kolana, co czyni je bezpieczniejszymi dla stawów.

– Popularność rowerów elektrycznych wśród seniorów nie jest zaskakująca przede wszystkim ze względu na rosnącą popularność mikroelektromobilności – mówi Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco, łódzkiego producenta rowerów i hulajnóg elektrycznych. – Spodziewamy się, że będzie ona rosnąć ze względu na zmiany demograficzne i coraz częściej realizowaną ideę „piętnastominutowego miasta” – dodaje.

„Piętnastominutowe miasto” to pomysł opracowany przez Calrosa Moreno, wykładowcę Uniwersytetu w Paryżu, zgodnie z którą najważniejsze usługi – od zdrowotnych po zakupy – powinny być dla mieszkańców dostępne w odległości nie większej niż piętnaście minut na piechotę, transportem publicznym czy rowerem. Bardzo ważnym elementem infrastruktury transportowej w „piętnastominutowym mieście” są systemy sharingowe.

– Rower elektryczny w różnych jego odmianach (miejski, trekkingowy, cargo lub nawet trzykołowy) daje wolność interakcji z tkanką miejską oraz z innymi ludźmi, której tak bardzo jako ludzie potrzebujemy. Daje możliwość załatwienia wszystkich swoich spraw, takich jak zakupy, wizyta u lekarza czy bardzo ważne dla wszystkich spotkanie z rodziną czy z przyjaciółmi w dużo bezpieczniejszy i szybszy sposób niż samochodem – dodaje Marcin Szymczak, dyrektor generalny TrybEco.

Przypisy