Brak wyników

Aktualności

13 października 2020

Dieta dorosłego człowieka

11

Dorosły człowiek ma już dość cudownych diet. Dorosły człowiek chce czuć się zdrowo, zachować dobrą kondycję i pokonać słabości. Dorosły człowiek nie chce też rezygnować z ulubionych potraw. I właśnie dlatego każdy dorosły człowiek powinien mieć tę książkę w domu. Dieta dorosłego człowieka Marzeny Żurek pokazuje bowiem jak metodą drobnych kroków zrobić krok milowy ku zdrowiu.

Autorka, która ma wieloletnie doświadczenie w pracy psychodietetyka i doradcy oraz edukatora żywieniowego mówi „zdrowie – TAK!”, bo to zdrowie jest celem, a nie odchudzanie i kolejne diety – cud. Dlatego Dieta dorosłego człowieka to idealny wybór dla osób, które chcą żyć zdrowo i zachować dobrą kondycję. 

Ogromną zaletą książki jest opracowanie graficzne, ikonografika, wyróżnienie ciekawostek i najważniejszej wiedzy. To sprawia, że łatwo zapamiętujemy co nam szkodzi, a co pomaga, co można zamienić na inny składnik i ile wysiłku potrzeba na spalenie różnych potraw. 

Np. aby chodzeniem w szybkim tempie spalić kalorie dostarczone przez spożycie półtłustego sera twarogowego, osoba ważąca 80 kg potrzebowałaby tylko 27 minut, natomiast przez spożycie sera żółtego – aż o godzinę więcej. 
Warto zamienić rybę w panierce na pieczoną, a frytki z ziemniaka na frytki z batata.
Widzicie? Wcale nie trzeba rezygnować z ulubionych dań. Można je inaczej przygotować lub znaleźć równie pyszny zamiennik. 

Marzena Żurek jasno, klarownie i obrazowo zaprezentowała proste triki, które nauczą każdego uporządkować kuchnię i zmienić nawyki kulinarne bez wielkich rewolucji czy wyrzeczeń. Metodą małych kroczków pozwolą zrobić krok milowy ku zdrowiu. 

Autorka ma wieloletnie doświadczenie w pracy dietetyczki. I tym doświadczeniem dzieli się z czytelnikami.  Uczy jak łączyć produkty, aby nie działały w sposób niekorzystny czy nawet szkodliwy. Pokazuje jak neutralizować niekorzystne połączenia, np. nie należy mocną herbatą popijać pełnoziarnistego pieczywa, ponieważ garbniki ograniczają wchłanianie białek i niszczą  witaminę B1, w którą zasobne są produkty pełnoziarniste. 
Jak zmodyfikować to połączenie? Otóż przy spożywaniu produktów pełnoziarnistych wystarczy krócej parzyć herbatę i pić słabsze napary. Dzięki temu zostaną wydzielone mniejsze ilości garbników z herbaty, a co za tym idzie, korzystne składniki zostaną w większym stopniu przyswojone. 

W książce znajdziemy też połączenia idealne jak pieprz i kurkuma! Piperyna (składnik pieprzu) zwiększa o 2000% (!) dostępność i aktywność antyoksydacyjną kurkuminy (składnika aktywnego kurkumy), dzięki czemu wykazuje właściwości odkażające, przeciwzapalne i przeciwbólowe. Połączenie to może wspomagać leczenie choroby Alzheimera i wrzodów żołądka, a także przyspiesza metabolizm, dzięki czemu jest pomocne w redukcji masy ciała. Możemy wypróbować to niezwykle korzystne połączenie kurkumy i pieprzu w daniu z kurczakiem oraz wyśmienitym chrupiącym chlebkiem orkiszowym, na które przepis znajdziemy w książce i poniżej.

Kurczak w kurkumie z pieprzem (371 kcal) 
Czas przygotowania: 30 minut 

Składniki (1 porcja): 

  • Pomidory – 2 sztuki (220 gram) 
  • Filet z piersi kurczaka bez skóry – porcja (100 g) 
  • Ananas świeży – 1 plaster (80 g) 
  • Cebula – ½ sztuki (50 g) 
  • Olej rzepakowy – 1 łyżka (10 g) 
  • Kurkuma – 2 łyżeczki (10 g) 
  • Sok z cytryny – 1 łyżeczka (5 g) 
  • Cynamon – ½ łyżeczki (3 g) 
  • Pieprz – szczypta (1 g) 
  • Sól himalajska – szczypta (1 g) 
  • Chrupiący chlebek orkiszowy

Przygotowanie: 

  1. Mięso dokładnie umyj, osusz i pokrój w kostkę.
  2. Cebulę obierz i pokrój w kostkę.
  3. Rozgrzej łyżkę oleju rzepakowego na patelni i zeszklij cebulę.
  4. Wrzuć mięso, dopraw szczyptą soli, pieprzem, kurkumą, cynamonem i wszystko razem podduś.
  5. Dodaj pokrojony w kostkę plaster ananasa, umyte i pokrojone pomidory oraz sok z cytryny.
  6. Duś wszystkie składniki razem, aż sos zgęstnieje (około 30 minut).
  7. Danie podawaj z chlebkiem orkiszowym (przepis dostępny w książce)

Fakty i mity

Dieta dorosłego człowieka obala żywieniowe mity (np. jedzenie kolacji maksymalnie do 18.00) oraz prezentuje zasady, których warto przestrzegać, np. warto jeść posiłki z uważnością bez rozpraszania się oglądaniem telewizji czy czytaniem gazety. Dzięki temu każdy kęs będzie lepiej przyswajalny i organizm łatwiej go strawi. Szybkie tempo jedzenia sprzyja połykaniu dużej ilości powietrza, które zalegając w jelitach powoduje wzdęcia. 

Jedną z wielu ciekawostek pokazanych w książce jest też prawda o deserach. Czy wiecie, że  aby spalić 100 g napoleonki osoba ważąca 80 kg musiałaby biegać z prędkością 14 km/h przez 21 minut, pływać stylem klasycznym przez 29 minut, jeździć na rowerze z prędkością co najmniej 16 km/h przez 44 minuty lub chodzić pieszo (5 km/h) przez 86 minut?

Ale są też dobre wieści dla wielbicieli deserów: nie musimy z nich rezygnować. W Diecie dorosłego człowieka znajdziemy bowiem zdrowe zamienniki i tricki żywieniowe, które pozwolą cieszyć się ulubionymi potrawami, bez obaw o kalorie. 

Czy to nie jest doskonała wiadomość? 

Wśród inspiracji kulinarnych, przepisów na pyszne dania, które można znaleźć w książce, każdy znajdzie swój ulubiony. 
Moim faworytem jest:

DORSZ DUSZONY W PORACH Z BROKUŁEM I PĘCZAKIEM (516 kcal) 
Czas przygotowania: 45 minut 

Składniki (1 porcja): 

  • Brokuł – ¼ sztuki (150 g) 
  • Por – 1 sztuka (140 g) 
  • Dorsz – 1 porcja (100 g) 
  • Jogurt naturalny (1,5% tłuszczu) – 3 łyżki (60 g) 
  • Kasza jęczmienna, pęczak – 3 łyżki (45 g) 
  • Cytryna – ½ sztuki (40 g) 
  • Oliwa z oliwek – 1 łyżka (10 g) 
  • Prażony słonecznik – 1 łyżka (10 g) 
  • Koperek świeży – 1 łyżka (8 g) 
  • Sok z cytryny – 1 łyżeczka (6 g) 
  • Zioła prowansalskie – 1 łyżeczka (3 g) 
  • Pieprz – szczypta (1 g) 
  • Sól himalajska – szczypta (1 g) 

Przygotowanie: 

  1. Ugotuj kaszę zgodnie z przepisem na opakowaniu.
  2. Rybę dopraw ziołami prowansalskimi i oliwą z oliwek. Obłóż plastrami cytryny, a następnie włóż do naczynia żaroodpornego.
  3. Pora pokrój w plastry i dodaj do ryby. Całość piecz około 30 minut w 180°C.
  4. Brokuł umyj i ugotuj na parze.
  5. Zrób sos koperkowy z jogurtu, koperku, odrobiny soku z cytryny. Dopraw pieprzem i szczyptą soli.
  6. Gotową rybę podawaj z ugotowaną kaszą i brokułem, polaną sosem koperkowym oraz posypaną nasionami uprażonego słonecznika.

Już wkrótce na rynku pojawi się kolejna książka Marzeny Żurek, prawdziwy skarb dla osób, które zmagają się 

  • z cukrzycą, 
  • z dną moczanową, 
  • z nadciśnieniem tętniczym czy 
  • z zaburzeniami cholesterolu

To Dieta dorosłego człowieka ze szczegółowymi zaleceniami żywieniowymi, produktami rekomendowanymi i zakazanymi oraz konkretne przepisy dostosowane do w.w. dolegliwości.

Przypisy