Brak wyników

Zdrowie

26 października 2020

NR 4 (Październik 2020)

Zaparcia – utrapienie seniorów

17

Zaparcia to jedna z najczęstszych dolegliwości, z jaką borykają się seniorzy. Potrafi skutecznie pogorszyć samopoczucie, obniżając znacząco komfort życia. Istnieją jednak sposoby, aby poradzić sobie z tym nieprzyjemnym problemem. Sprawdź, jak w łatwy sposób zwalczyć tę dolegliwość. 

Przyczyny zaparć u osób starszych 

Niestety, seniorzy należą do osób, które najczęściej borykają się z problemem zaparć. Mówi się o tej dolegliwości, gdy chory oddaje stolec rzadziej niż 
3 razy w tygodniu. Towarzyszą temu często nieprzyjemnie objawy, takie jak: uczucie pełności, wzdęcia, bóle głowy czy niesmak w ustach.

Do najczęstszych przyczyn zaparć u seniorów należą:

  • siedzący tryb życia – brak ruchu lub unieruchomienie w łóżku ze względu na chorobę;
  • przyjmowanie dużej ilość leków – seniorzy są grupą, która przyjmuje bardzo duże ilości różnych leków; zaparcia najczęściej powodują leki uspakajające, niesteroidowe leki przeciwzapalne, leki przeciwpadaczkowe, leki przeciwdepresyjne;
  • dieta ubogoresztkowa – dieta z małą zawartością błonnika (owoce, warzywa, otręby);
  • zbyt mała ilość przyjmowanych płynów w trakcie dnia – seniorzy często borykają się z problemem braku pragnienia;
  • choroby ogólnoustrojowe – cukrzyca, niedoczynność oraz nadczynność tarczycy, mukowiscydoza;
  • choroby układu nerwowego – choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane, urazy rdzenia kręgowego.

Jak pokonać zaparcia?

Kluczową rolę w zwalczaniu zaparć ma dieta. Należy zwrócić uwagę na to, aby była ona bogata w błonnik, a więc pełna owoców, warzyw oraz pełno-
ziarnistych produktów zbożowych (pieczywo żytnie, pieczywo graham) lub suszonych śliwek. Z codziennego menu powinno się wykluczyć wszelkie produkty wzdymające, takie jak: fasola, groch, kapusta czy cebula, a także te działające zapierająco, jak kakao. Najlepiej, aby potrawy były gotowane na parze lub pieczone w folii. Unikajmy smażenia. Istotne jest również odpowiednie nawodnienie. Pamiętajmy, aby dziennie przyjmować 2 litry płynów.

Woda pomaga rozluźnić stolec, ułatwiając jego oddawanie. 

Nie zapominajmy również o zwiększeniu aktywności fizycznej, oczywiście w granicach, na jakie pozwala nam zdrowie. Jako sport możemy potraktować spacer, pracę w ogrodzie czy domowe porządki.

Zaparcia mogą mieć również podłoże psychogenne związane z silnym stresem czy depresją. Wówczas osoby w podeszłym wieku wymagają specjalistycznego podejścia geriatry, dietetyka oraz psychologa. 

Jeśli po wprowadzeniu zmian w sposobie odżywiania oraz rytmie dnia nadal występują częste zaparcia, warto wypróbować preparaty, których substancją czynną jest pikosiarczan sodu. Preparaty te pomagają zwalczać nawracające oraz przewlekłe zaparcia. Zwiększają stymulację ruchów jelit oraz zwiększają ilość wody w jelitach. Cena takich środków jest bardzo przystępna dla każdego seniora. 

Stosując powyższe porady, można skutecznie zwalczyć problemy z zaparciami. Jeśli jednak dolegliwość ta doskwiera nam przez długi czas i żadne środki nie są pomocne, należy koniecznie udać się na konsultację lekarską. Wprowadzenie odpowiedniego leczenia przyniesie ulgę jelitom, a my będziemy mogli oderwać nasze myśli od problemu zaparć. 
 

Przypisy